Inleiding
In de paragraaf Lokale heffingen in de begroting worden de beleidsuitgangspunten voor de gemeentelijke belastingen en rechten weergegeven. In de paragraaf Lokale heffingen in de jaarstukken geven we inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen, zowel beleidsmatig als financieel, die zich hebben voorgedaan in het afgelopen jaar.
Belangrijkste ontwikkelingen in 2022
Aangaande de afvalstoffenheffing. Hebben hier te maken met een lagere opbrengst afvalstoffenheffing(nadeel € 0,091 miljoen) doordat er in werkelijkheid minder woningen in 2022 zijn opgeleverd en bewoond dan verwacht was bij het opstellen van de begroting 2022. Daarnaast lijkt ook een oorzaak dat de hoeveelheid 1-persoonshuishouden (die minder heffing betalen) is gestegen ten opzichte van de meer-persoonshuishouden(verhouding is veranderd). Tot slot kan er ook minder heffing zijn binnengekomen als er bij verkoop van een woning enige tijd geen inwoners zijn ingeschreven op een adres.
Verder is er in 2022 nog een afrekening 2021 hogere opbrengsten papier (voordeel € 0,253 miljoen) van de afvalverwerking Utrecht (AVU) ontvangen. Dit geeft de grilligheid weer voor het genereren van opbrengsten. Geheel afhankelijk van ontwikkelingen.
Verder waren er nog wat kleine negatieve afwijkingen(nadeel € 0,021 miljoen), welke uiteindelijk resulteerde in een voordeel ad € 0,141 miljoen, welke conform onze richtlijnen gestort worden in de voorziening egalisatie tarieven afvalstoffenheffing.
Overzicht geraamde inkomsten per belastingsoort
Omschrijving | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Verschil 2022 |
---|---|---|---|---|
01. Afvalstoffenheffing | 5.715.430 | 5.748.362 | 5.657.456 | -90.906 |
02. Hondenbelasting | 176.005 | 168.978 | 177.384 | 8.406 |
03. Leges algemeen | 2.200.081 | 2.417.367 | 2.737.539 | 320.172 |
04. Lijkbezorging | 173.835 | 168.719 | 118.693 | -50.026 |
05. Onroerend zaakbelasting | 13.015.575 | 13.188.531 | 13.367.122 | 178.591 |
06. Rioolheffing | 3.128.797 | 3.278.166 | 3.223.262 | -54.904 |
07. Toeristenbelasting | 205.795 | 219.689 | 227.317 | 7.628 |
Totale opbrengst | 24.615.518 | 25.189.812 | 25.508.774 | 318.962 |
Toelichting op afwijkingen > € 75.000
Leges algemeen
De afwijking op de leges algemeen € 304.000 positief wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat in 2021 de opbrengst van leges voor bouwvergunningen, zelfs na een bijstelling van bij in maandelijkse begrotingswijziging van december 2022 (+ € 350.000) nog hoger is uitgevallen dan eerder geraamd Dit is veroorzaakt door enkele grote plannen, waarvan de vergunning in december 2022 zijn afgegeven en welke nog niet voorzien waren.
De resterende € 16.000 positief is toe te schrijven aan overige kleine verschillen bij de overige leges zoals rijbewijzen, paspoorten en huwelijken e.d..
Afvalstoffenheffing
Zie verklaring bij de Tekst Toelichting op afwijkingen 2022.
Lokale lastendruk
In onderstaande tabel is de lastendruk in Houten in 2022 weergegeven, voor zowel eigenaar-gebruikers als huurders. Zoals gebruikelijk in woonlastenoverzichten worden hierbij de onroerende-zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing betrokken. Het uitgangspunt is een meerpersoonshuishouden. Als peildatum voor de WOZ-waarde 2022 geldt 1 januari 2021. Deze waarde is alleen van toepassing op het belastingjaar 2022.
x € 1 | ||||||
Omschrijving | Bron | Rekening 2019 | Rekening 2020 | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Realisatie 2022 |
Afvalstoffenheffing | WSJG | 230 | 258 | 316 | 310 | 310 |
Rioolrechten | WSJG | 114 | 145 | 148 | 150 | 150 |
Totaal gebruiker | 344 | 403 | 464 | 460 | 460 | |
OZB eigenaar | WSJG | 386 | 389 | 384 | 402 | *)397 |
Totaal eigenaar/gebruiker | 730 | 792 | 848 | 862**) | 857 | |
*) gemiddelde woningwaarde is lager (€ 418.000) dan waarmee in de raming is rekening gehouden (€ 424.000) |
Bij de calculatie voor de woonlasten voor meerpersoonshuishouden (mphh) die COELO hanteert, staat de gemeente Houten op de 173 e plaats (€912). In 2021 was dit de 219 e plaats. Provinciaal staat Houten op de 7 e plaats (2021 9 e ).
In onderstaande tabel zijn enkele vergelijkende cijfers uit de Atlas van de lokale lasten 2022
opgenomen.
Vergelijking woonlasten mphh | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Woonlasten hh Coelo | Procentuele vergelijking | Positie ranglijst |
Landelijk goedkoopste gemeente (Rijssen/Holten) | 667 | 73% | 1 |
Gemeente Houten | 912 | 100% | 173 |
Landelijk duurste gemeente (Bloemendaal) | 1.736 | 190% | 349 |
Provinciaal goedkoopste gemeente (Veenendaal) | 711 | 78% | 1 |
Gemeente Houten | 912 | 100% | 7 |
Provinciaal duurste gemeente (Lopik) | 1.190 | 130% | 26 |
Indicatoren
In onderstaande tabel zijn de van toepassing zijnde BBV-indicatoren binnen het taakveld 'Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ontwikkeling en stedelijke vernieuwing (Vhrosv)' per 1 januari van het betreffende jaar opgenomen.
Omschrijving | Bron | Realisatie | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
Gemeentelijke woonlasten in euro eenpersoons-huishouden (BBV) | Coelo | 560 | 588 | 623 | 662 | 723 |
Gemeentelijke woonlasten in euro meerpersoons-huishouden (BBV) | Coelo | 688 | 730 | 789 | 853 | 912 |
Gemiddelde WOZ-waarde koopwoningen x € 1.000 (BBV) | WSJG | 301 | 321 | 351 | 378 | 418 |
Kwijtscheldingsbeleid
Bij kwijtschelding van belasting wordt de 100% norm van de relevante bijstandsnorm gehanteerd. Voor de overige regels wordt het rijksbeleid gevolgd. Op grond van de belastingverordeningen kan kwijtschelding worden verleend voor de afvalstoffenheffing, hondenbelasting (alleen de eerste hond), rioolheffing en in zéér uitzonderlijke gevallen de onroerende-zaakbelasting. Voor de overige belastingen en heffingen wordt geen kwijtschelding verleend.
x € 1 | ||||
Heffingsjaar | Rekening 2019 | Rekening 2020 | Rekening 2021 | Rekening 2022 |
---|---|---|---|---|
Kwijtschelding afvalbeleid | 131.230 | 135.525 | 166.807 | 161.281 |
Kwijtschelding hondenbelasting | 5.014 | 4.428 | 4.206 | 3.820 |
Kwijtschelding rioolheffing | 67.507 | 77.804 | 78.840 | 78.437 |
Kwijtschelding belastingen | 0 | 0 | 0 | 3.297 |
Totaal | 203.751 | 217.757 | 249.854 | 246.836 |