Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Regio Utrecht (GGDrU)
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Voor de inwoners van regio Utrecht en toekomstige generaties werkt de GGDrU - samen met anderen - aan een samenleving die gericht is op gezond en veilig leven, waarin iedereen uitgenodigd wordt om mee te doen en gezonde keuzes te maken en waarin gezondheidsbedreigingen alert gesignaleerd worden.
De GGDrU is belast met de uitvoering van de wettelijke taken op het terrein van de openbare gezondheidszorg voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De belangrijkste taak van de regionale gezondheidsdienst is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg). De GGDrU voert voor Houten enkele wettelijke taken uit, zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding, tbc-bestrijding, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties en het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) en de aanvullende werkzaamheden zoals vastgelegd in de jaarlijkse samenwerkingsovereenkomst.Deelnemende partijen
26 gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het bestuur van de GGDrU bestaat uit het algemeen bestuur (AB),het dagelijks bestuur (DB) en de voorzitter. Tot het bestuur van de GGDrU behoren ook bestuurscommissies en de adviescommissie ’Financiën en Bedrijfsvoering’. De gemeente Houten is vertegenwoordigd in het AB, in de bestuurscommissie met 1 zetel en 3 stemmen en in de adviescommissie 'Financiën en Bedrijfsvoering'. Het college van B & W heeft besloten voor beide gremia de portefeuillehouder gezondheidsbeleid af te vaardigen. Daarnaast zijn er regionale adviescommissies. De gemeenten in Lekstroom hebben besloten om het bestuurlijk platform van het sociaal domein hiervoor te benutten.
Begrotingsprogramma
Samen leven
Maatschappelijk belang
De GGDrU levert een bijdrage aan het deelprogramma Sport en gezondheid uit de begroting. Hierin richt het product gezondheidszorg zich enerzijds op het ondersteunen van kwetsbare mensen, anderzijds op het voorkomen van problemen door gerichte preventie. Het deelprogramma sluit aan bij één van de hoofddoelen van de Wmo zoals dit in het visie-document is geformuleerd: inwoners zijn in staat, door ondersteuning en begeleiding, zo volledig mogelijk en zo zelfstandig mogelijk, deel te nemen aan de maatschappij. De verschillende transities hebben ertoe geleid dat gemeenten meer taken en bevoegdheden hebben gekregen als het gaat om de zorg voor kwetsbare burgers. Gelet op bezuinigingen, de transities en het beroep op eigen verantwoordelijkheid, is investeren in preventie, waarbij inwoners zo lang mogelijk gezond en zelfstandig thuis kunnen (blijven) wonen noodzakelijk. Op basis van onderzoek van GGDrU richt Houten zich op de thema’s psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen en preventie ten aanzien van het gebruik van genotmiddelen. Veel informatie is te vinden in de gezondheidsatlas www.ggdatlas.nl.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De GGDrU levert een bijdrage aan het bevorderen van een gezonde bevolking door middel van onderzoek, advies en ondersteuning. De JGZ heeft een belangrijke signalerende functie als het gaat om de ontwikkeling van onze jeugd. Een andere belangrijke taak van de GGDrU is het verzamelen van epidemiologische gegevens waarmee de gemeenten hun beleid kunnen richten.
Lokaal belang
Onderdeel uitmaken van de verbonden partij GGDrU levert Houten voordelen op het gebied van (financieel) risicospreiding, bestuurlijke kracht en effectiviteit, kennis en expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Houten is 1 van de 26 gemeenten die de openbare gezondheidszorg afnemen bij de GGDrU. Dit vraagt in de praktijk om afstemming met andere gemeenten op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau, om, waar nodig, gezamenlijke ambities en/of zienswijzen te kunnen aangeven bij de GGDrU als opdrachtgever.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022
De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt te moeten investeren in de basis van die publieke gezondheid. Om voorbereid te zijn op nieuwe gezondheidscrises. Maar ook om de gezondheid van mensen te beschermen en te bevorderen zodat ze langer en gezonder leven en weerbaar zijn tegen nieuwe gezondheidscrises. De focus is daarom verlegd van zorg naar gezondheid. Mensen beschermen tegen gezondheidsrisico's waar ze zelf nauwelijks invloed op hebben is daarmee de kerntaak van de publieke gezondheid en veiligheid. De beweging Kansrijke Start is daarvan een voorbeeld.
De GGiD (digitaal dossier) is stopgezet. Het algemeen bestuur van GGDrU heeft op 2 november 2022 moeten besluiten om te stoppen met het ontwikkelen van het digitaal dossier voor de jeugdgezondheidzorg: het GGiD. In de afgelopen jaren werd de implementatie van het digitale dossier diverse keren uitgesteld omdat hetgeen door de leverancier ter oplevering werd aangeboden, in de ogen van de GGD-en nog niet gebruiksklaar was en niet aan de afspraken voldeed. Het college heeft de investering voor het GGiD in 2022 volledig afgewikkeld. Met het algemeen bestuur GGDrU is de afspraak gemaakt dat de nadruk komt te liggen op de nieuwe aanbesteding en implementatie van een nieuw digitaal kinddossier jeugdgezondheidszorg (DD-JGZ). Daarnaast bij het uitvoeren van een externe evaluatie rondom het GGiD en tot slot het verwerken van het geactualiseerde ombuigingenplan
Beleidsverantwoording 2022
Er is uitvoering gegeven aan de bestuursagenda 2019-2023, het ombuigingsplan 2020-2024 en aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Houten en de GGDrU.
Ook heeft het algemeen bestuur GGDrU gewerkt aan de Bestuursagenda 2023-2027 (zie terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022). Met als belangrijkste pijlers:
• Een gezonde en veilige leefomgeving
• Kansrijk opgroeien
• Langer gezond zelfstandig
• Een wendbare en vitale organisatieDe gemaakte afspraken en taken zoals opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst zijn geevalueerd. De overeengekomen werkafspraken op zowel beleidsuitvoeringfacetten als projecten zijn uitgevoerd. En er is voorgesorteerd op het jaar 2023.
Financiële bijdrage 2022 van Houten
De bijdrage van Houten was in de begrotingswijziging 2022-1 van de GGDrU bepaald op € 2.123.979. De werkelijke bijdrage voor 2022 bedroeg € 2.324.712.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
4.113
4.331
218
Vreemd vermogen
49.258
29.287
-19.971
Totaal vermogen
53.371
33.618
-19.753
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-1.248
218
1.466
Mutaties reserves
1.248
430
-819
Resultaat
0
648
648
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Uit de jaarrekening 2022 blijkt dat de genoemde risico’s financieel afdoende afgedekt zijn, omdat GGDrU over voldoende weerstandscapaciteit beschikt.
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten aan de verbetering van het milieu met betrekking tot afval. Daarbij wordt gestreefd naar het bereiken van een zo gunstig mogelijk effect, tegen zo laag mogelijke kosten. Namens de gemeenten regelt de AVU de overslag, het transport en de verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen (dus geen afval van bedrijven). Dat zijn restafval (huisvuil), ongescheiden grofvuil, GFT, papier en glas.
Deelnemende partijen
De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woerden, Wijk bij Duurstede, Woudenberg en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Één wethouder heeft zitting in het Algemeen Bestuur (AB), dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 25).
Houten heeft in het AB 4 van de 75 stemmen. De stemverhouding is gebaseerd op het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten.
Houten heeft geen lid in het Dagelijks Bestuur, dat uit 7 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door de overslag, het transport en de verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Alle gemeenten hebben belang dat het transport, de overslag en de verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
Lokaal belang
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Niet van toepassing.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022
Er is minder huishoudelijk afval ingezameld dan verwacht. Wellicht omdat minder mensen thuis werken (minder huisvuil), er minder verbouwd wordt en minder getuinierd wordt dan in de Corona tijd (minder grofvuil) en omdat het een warm jaar was (minder en droger, dus lichter tuinafval/GFT). Wellicht wordt er ook minder geconsumeerd door de gestegen prijzen. Oud papier leverde onverwacht meer geld op dan verwacht.
Beleidsverantwoording 2022
De AVU heeft in 2022 voor een aantal gemeenten de inzameling en sortering van textiel aanbesteed. De procedure voor de aanpassing van de gemeenschappelijke regeling aan de nieuwe eisen uit de Wet gemeenschappelijke regelingen is opgestart. De nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing is geactualiseerd. Dankzij de samenwerking met Circulus Berkel en ROVA onder de naam CirkelWaarde kunnen de gemeenten gebruik maken van communicatie-campagnes (Afval van Utrecht). Ook kunnen gemeenten bij het aanbesteden van stromen van hun milieustraten gebruik maken van kennis en bestekken van Cirkelwaarde.
Financiële bijdrage 2022 van Houten
De bijdragen van de gemeenten worden hoofdzakelijk bepaald door het aantal ton afval dat via de AVU (contracten) wordt aangeboden bij de verwerkers. De Houtense bijdrage voor 2022 was geraamd op € 1.828.604 bij 50.768 inwoners, oftewel € 36,02 per inwoner. Dit is met voorschotnota's aan de AVU betaald.
Omdat minder afval is afgevoerd en oud papier meer geld opbracht, is de werkelijke bijdrage 18 % lager uitgevallen dan begroot: € 1.494.089 bij 50.459 inwoners, oftewel € 29,61 per inwoner. (bron: concept-jaarstukken AVU 2022)
Na vaststelling van de definitieve jaarstukken van de AVU, zal de teveel betaalde bijdrage 2022 (€ 334.515) worden terug gestort door de AVU.Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-22
Verschil
Eigen vermogen
€ 820
€267
-€ 553
Vreemd vermogen
€ 21.640
€ .27.573
€ 5.933
Totaal vermogen
€ 22.460
€ 27.840
€ 5.380
Bron: concept-jaarstukken AVU 2022
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
0
€ 63
€ 63
Mutaties reserves
0
€ 0
€ 0
Resultaat
0
€ 63
€ 63
Bron: concept-jaarstukken AVU 2022
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Statutair is vastgelegd dat de AVU zelf geen bestemmingsreserves of voorzieningen opbouwt. De geactualiseerde nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing is in 2022 door het Algemeen Bestuur van de AVU vastgesteld. De belangrijkste conclusie die uit deze nota kan worden getrokken is dat een discontinuïteit in de afvoer en de verwerking van met name het restafval en GFT kan leiden tot de kortdurende inzet van extra financiële middelen. De kans hierop wordt echter zeer klein ingeschat. Daarom wordt bij de AVU geen weerstandsvermogen aangehouden. Kosten en opbrengsten worden één op één doorberekend aan deelnemende gemeenten. Als deelnemende gemeenten zelf een mogelijk financieel risico willen opnemen in de risicoparagraaf van hun begroting kan een bedrag worden aangehouden van € 6 per ton restafval en GFT. Voor Houten zou dat gaan om een bedrag van ca. € 74.000.
Overige relevante gegevens
De AVU heeft een convenant met de belastingdienst gesloten en geniet horizontaal toezicht.
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het recreatieschap de Stichtse Groenlanden is belast met de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de diverse dagrecreatieterreinen. Daarnaast houdt het recreatieschap zich bezig met aanleg en beheer van recreatieve routes en routenetwerken voor wandelen, fietsen, paardrijden en kanovaren.
Deelnemende partijen
De gemeenten: Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht, De Ronde Venen en de provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Wethouder Bos is lid van het dagelijks en algemeen bestuur. Daarnaast is raadslid Robert Pelleboer ook lid van het algemeen bestuur.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners in de directe leefomgeving en ook verder buiten de grotere steden. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn regelmatig niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeenten heeft door de ligging (bijv. langs de rivier Lek) en/of de het grotere, groene buitengebied meer ruimte voor opvang van recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijv. Utrecht of Nieuwegein.
Lokaal belang
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en de regio zijn.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Niet van toepassing..
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022
Onder andere ten behoeve van het ontsluiten van de recreatieve ontwikkelingen op het Eiland van Schalwijk waaronder het Recreatieven Knooppunt 't Waal wordt een koppeling gemaakt met de dijkversterking van de Lekdijk. Daarmee wordt een project voorbereid om onder andere op een deel van de Lekdijk de wegcapaciteit te vergroten. Dit betreft het project Sterke Veilige Lekdijk waarbij tevens de weginrichting wordt aangepast zodat deze weg ook veilig is voor vooral langzaam verkeer. Deze capaciteitsvergroting zal op termijn ervoor zorgen dat het knooppunt ’t Waal voldoende bereikbaar is. Met de Stichting Leefbaarheid Tull en ‘t Waal zijn gesprekken gevoerd over toekomstige activiteiten op de recreatieterreinen van het schap langs de Lek. Afgelopen periode heeft handhaving en toezicht plaatsgevonden bij de recreatieplas waarbij vooral de overlast van jetski’s is afgenomen.
De transitie waarin Stichtse Groenlanden zit met Recreatieschap Midden Nederland is in 2022 afgerond waarbij Staatsbosbeheer de werkzaamheden zal overnemen van RMN de komende jaren.
Beleidsverantwoording 2022
In 2022 is de gehele transitie van RMN afgerond waarbij Staatsbosbeheer de werkzaamheden van RMN vanaf 2023 zal overnemen. Hiervoor zijn veel werkzaamheden verricht om dit proces op de juiste manier te realiseren. Hierbij zijn zowel procesafspraken gemaakt als afspraken over de financiën. Insteek is dat SBB de komende twee jaren alle werkzaamheden van RMN overneemt tegen de huidige bijdragen van de deelnemende partijen waarbij nog wel indexatie zal plaatsvinden.
Financiële bijdrage 2022 van Houten
De totale bijdrage van Houten voor 2021 bedroeg € 229.414 (Gemeentelijk aandeel in deze verbondenpartij bedraagt 6,6 %)
Balanspositie eind 2020*
(bedragen x € 1.000)
1-1-2020
31-12-20
Verschil
Eigen vermogen
4.744
4.722
-22
Vreemd vermogen
3.563
3.299
-264
Totaal vermogen
8.307
8.021
-286
Financieel resultaat 2020*
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-111
124
235
Mutaties reserves
90
-156
-246
Resultaat
-21
-32
-11
*Jaarrekening 2021 SGL zal in juni aan de gemeente worden toegezonden waarna deze in de Raad van oktober wordt behandeld.
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Nog niet bekend. Zie*
Overige relevante gegevens
Nog niet bekend. Zie*
Website
Recreatieschap Stichtse Groenlanden - Recreatie Midden-Nederland (recreatiemiddennederland.nl)
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
De VRU voert taken uit voor de gemeente Houten conform de Wet veiligheidsregio’s. Dit is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling, vastgesteld met de 25 andere gemeenten binnen Veiligheidsregio Utrecht.
Voor de uitvoering van haar wettelijke taken dient de VRU, als onderdeel van een cyclisch proces iedere vier jaar de volgende documenten vast te stellen:- Regionaal risicoprofiel: bevat een analyse van de risicovolle situaties en daarvan afgeleid de belangrijkste soorten branden, rampen en crises in de regio. Het regionaal risicoprofiel is afgestemd met de risicoprofielen van de buurregio’s en de netwerkpartners. Het risicoprofiel vormt de grondslag voor het beleidsplan.
- Beleidsplan: vormt het (strategisch) beleidskader voor de meerjarige beleidsperiode. In dit plan is richting gegeven aan de ambities van de VRU op het terrein van risicobeheersing, crisisbeheersing en brandweerzorg.
- Een regionaal crisisplan: het crisisplan is in de plaats gekomen van het gemeentelijke rampenplan. Het crisisplan beschrijft de algemene organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de veiligheidsregio. In het crisisplan zijn de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en afspraken over de randvoorwaarden, melding en alarmering, opschaling, gezag en informatievoorziening opgenomen.
Deelnemende partijen
De 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht bestaat uit de
burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten.Begrotingsprogramma
Veilige leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het zorgdragen voor en daar waar het kan verhogen van een (fysiek) veiligheidszorgniveau. Dit richt zich op activiteiten rondom de thema’s: externe veiligheid, brandveiligheid & brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
- Eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer
- Eenduidige aanpak van rampen en crises
- Eenduige aanpak brandweerzorgLokaal belang
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s (inhoudelijk en financieel) op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Afspraken met de andere deelnemende partijen
Vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022
Het hele jaar heeft vooral in het teken gestaan van de aanpak opvang Oekraïense vluchtelingen en zijdelings de impact van de asielstroom. Dit heeft ook impact gehad op de planning 2022 van de VRU. In de jaarrekening 2022 van de VRU zal hierop worden ingegaan.
Beleidsverantwoording 2022
In de jaarrekening 2022 van de VRU zal hierop worden ingegaan.
Financiële bijdrage 2022 van Houten
De bijdrage voor de VRU bedraagt € 2.415.000.
Balanspositie eind 2022*
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
23.237
23.252
15
Vreemd vermogen
62.708
62.533
-175
Totaal vermogen
85.945
85.785
-160
Financieel resultaat 2022*
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
283
2.334
2.051
Mutaties reserves
-283
1.593
1.310
Resultaat
-
742
742
* op basis van voorlopige jaarstukken 2022.
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Het grootste risico betreft het voordoen van grote rampen en calamiteiten in een regio gemeente, waardoor er een financieel risico ontstaat voor het bekostigen van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRU. Zoals nu kan worden voorzien worden de kosten die door de Veiligheidsregio is gemaakt, vergoed door het rijk.
Website
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing
- Gemeenschappelijke regelingen Werken en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werken en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Uitvoering geven aan de Participatiewet en aanverwante regelgeving op het terrein van sociale zekerheid.
Deelnemende partijen
Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De vier Lekstroomgemeenten zijn ieder met één bestuurder vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur van WIL. Houten heeft de verordenende bevoegdheid niet overgedragen aan WIL. Verordeningen worden door het bestuur van WIL als voorgenomen besluit ter vaststelling aangeboden aan de gemeente Houten.
Begrotingsprogramma
Samenleven
Maatschappelijk belang
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet. Die dienstverlening omvat bijstandsverlening, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening. Daarnaast wordt De Houtense Werktafel gefaciliteerd door WIL op o.a. het gebied van ICT en HRM. WIL heeft een belangrijke rol als het gaat om beleidsvoorbereiding. WIL vertegenwoordigt de Lekstroom-gemeenten in de arbeidsmarktregio Utrecht-Midden, waar de gemeente Utrecht centrumgemeente van is.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Door het gemeenschappelijk te organiseren ontstaan er voordelen en mogelijkheden die niet zouden ontstaan als dit allemaal apart van elkaar wordt georganiseerd. Dit zijn zowel financiële voordelen met betrekking tot het efficiënter kunnen verstrekken van uitkeringen als voordelen doordat vacatures en projecten breder gedragen kunnen worden door de gemeenten. Hierdoor ontstaat meer effectievere uitvoering, meer kwaliteit in de uitvoering en minder overhead.
Lokaal belang
WIL is opgericht in het kader van uitvoering van de Participatiewet. Voor de inwoners in Houten die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering, van de Participatiewet voor een baan (bijvoorbeeld door middel van loonkostensubsidie) of ondersteuning van inkomen en minimaregelingen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Door dit gezamenlijk te organiseren binnen de regio kunnen efficiëntie-voordelen worden behaald, kunnen vacatures breed binnen de subregio worden gedeeld en kunnen nieuwe projecten worden gestart waaraan uit verschillende gemeenten voldoende klanten kunnen deelnemen. Het belang van Houten is daarmee het behalen van financiële voordelen en het bieden van meer mogelijkheden aan de inwoners die afhankelijk zijn van inkomensondersteuning en/of de Participatiewet. Kortom effectievere uitvoering met meer kwaliteit en meer financiële efficiëntievoordelen.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Middelen voor (arbeids)-ontwikkeling, bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (het zogeheten BUIG-budget), middelen voor minimaregelingen en middelen voor bijzondere bijstand worden niet met elkaar gedeeld, en per iedere individuele gemeente afgerekend.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022
De dienstverlening conform de nieuwe Wet Inburgering is in 2022 grotendeels vorm gegeven. De Houtense werktafel en Op koers zijn in het collegeprogramma van structurele financiering voorzien.
Beleidsverantwoording 2022
Er zijn stappen gemaakt in het integraal, mensgericht werken, dichtbij de inwoner en zo eenvoudig en eenduidig mogelijk voor de inwoner. Vooral door de doorontwikkeling van het project Op Koers, waarbij ook professionals van WIL op het vlak van inkomen / schulddienstverlening participeren.
Financiële bijdrage 2022 van Houten
De bijdrage van Houten aan WIL bedroeg in 2022 € 3.541.000.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-22
Verschil
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 5.754
€ 6.896
€ 1.142
Totaal vermogen
€ 5.754
€ 6.896
€ 1.142
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Mutaties reserves
€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Het resultaat van WIL is zowel begroot als werkelijk altijd 0. Dit komt doordat de Wil op werkelijkheid afrekent met de deelnemende gemeenten.
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Geen.
Website
Overige relevante gegevens
n.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Doel
Het doel en de taken van het Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU) worden in artikel 3 en 5 van de gemeenschappelijke regeling RAZU omschreven als:
- Uitvoering geven aan de Archiefwet 1995, alsmede:
- Het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
- De zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers, zoals nader omschreven in de Archiefwet 1995.
- Het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers voor zover deze niet zijn overgebracht.
- Het stimuleren van de lokale en regionale geschiedbeoefening en het daartoe aanleggen van de lokale en regionale geschiedenis.
Deelnemende partijen
Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vijfheerenlanden
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De RAZU heeft een één laagsbestuur. Iedere deelnemende gemeente levert een bestuurslid. Onze burgemeester is dit vanuit de gemeente Houten. In de besluitvorming geldt de meerderheid van stemmen. De stemverhouding is geregeld in artikel 8 van de gemeenschappelijke regeling: Ieder lid van het bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente. Dit levert de volgende stemverdeling op: Bunnik 2 stemmen, Houten 6 stemmen, Rhenen 3 stemmen, Utrechtse Heuvelrug 5 stemmen, Vijfheerenlanden 6 stemmen en Wijk bij Duurstede 3 stemmen.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Bovengenoemde taken (zie achter doel) vloeien voort uit de Archiefwet. Deze wet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren. Daarnaast verplicht de Archiefwet overheidsinstellingen om archieven die ouder zijn dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor het publiek.
De hoofdtaken van dit samenwerkingsverband op archiefgebied zijn:- Beheer van de oudere archieven,
- Toezicht en advisering,
- Beheer jongere archieven en
- Dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied.
Verder vervult het RAZU de (niet wettelijk verplichte) functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De toegevoegde waarde van het samenwerkingsverband is het gezamenlijk kunnen oppakken van vraagstukken op het gebied van nieuwe wetgeving zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Wet open overheid (Woo), de nieuwe Archiefwet, etc. Iedere gemeente behoeft dan niet afzonderlijk het wiel uit te vinden. Daarnaast speelt de digitalisering van de informatie een steeds grotere rol, waarbij kennis van de deelnemende gemeenten over deze complexe materie gedeeld kan worden. Ook het gezamenlijk realiseren van projecten zoals het realiseren van een e-depot een goed voorbeeld van samenwerken en kennis delen.
Lokaal belang
De archiefwet schrijft voor dat een gemeente permanent te bewaren archiefbescheiden na 20 jaar overdraagt aan een archiefbewaarplaats. Bovendien schrijft de archiefwet voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht moet houden op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. Het RAZU voert deze taken uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
Een deel van de overgebrachte archieven over Houten is bewerkt door het RAZU. Dit komst de duurzaamheid en de vindbaarheid van de archiefstukken ten goede. Daarnaast ontsluit de digitale beeldbank van het RAZU 15.000 foto’s van Houten en omgeving inclusief beschrijving voor onze inwoners. Door het ontsluiten via de website wordt de collectie toegankelijker voor inwoners, waardoor het historisch besef toeneemt.Afspraken met de andere deelnemende partijen
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022
- De e-depotpilot is afgerond met een eindrapportage. Het RAZU bestuur heeft gekozen voor het ontwikkelen van een permanent e-depot op basis van Common Ground (Common Ground: informatie visie waarbij data apart wordt opgeslagen van werkprocessen en applicaties). Realisatie hiervan vindt gefaseerd plaats. Eind 2022 was op hoofdlijnen de architectuur van het e-depot gereed
- Formatieuitbreiding functie adviseur digitale informatievoorziening (ADI). Het voortzetten van het e-depot bracht formatieuitbreiding met zich mee.
- Het 2-jarig privacy programma werd afgerond, waardoor de openbaarheidsbeperkingen van onze archieven nu volledig up-to-date zijn.
Beleidsverantwoording 2022
De versoepeling van de Corona maatregelen, begin 2022, bracht dat de dienstverlening aan onderzoekers weer zonder restricties kon worden uitgevoerd. Ondanks minder ruime openingstijden van de studiezaal als gevolg van beperkte capaciteit was de dienstverlening met 785 bezoekers in de studiezaal en ruim 3.100 vragen op afstand (per mail of telefoon) weer ruim op pré-Corona niveau.
In rol als adviseur en toezichthouder zijn twee nieuwe vormen van advies geïntroduceerd: als Adviseur aan Tafel direct betrokken bij de ontwikkelingen binnen de deelnemende gemeenten. Via werkgroepen samen werd gewerkt aan het uitdenken van een Kwaliteitssysteem en de toepassing van MDTO (Metagegevens voor duurzaam toegankelijke overheidsinformatie). Provinciebreed vond een kennissessie Informatiebeheer bij Bestuurlijke Samenwerking plaats.Financiële bijdrage 2022 van Houten
De totale lasten van de gemeenschappelijke regeling in 2022 bedroegen incl. winstopslag van 2% € 1.125.000 (in 2021: 968.000). De bijdrage van Houten hieraan was € 216.000 (in 2021: € 209.316)
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-22
Verschil
Eigen vermogen
(incl. resultaat275
232
-43
Vreemd vermogen
1.007
800
-207
Totaal vermogen
1.282
1.032
-250
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-171
-43
128
Mutaties reserves
171
117
-54
Resultaat
0
74
74
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
- Alle personeelsleden zijn in vaste dienst van de gemeente Houten en worden langdurig gedetacheerd bij het RAZU. De salariskosten worden volledig door het RAZU vergoed, behalve voor één medewerkster, waarvan de gemeente Bunnik de helft voor haar rekening neemt. Risico bestaat, dat deze medewerkers “normale” problemen krijgen als langdurige ziekte, niet functioneren etc. Het risico van bijvoorbeeld afkeuring of inzet van hulpverleners ligt dan bij de gemeente Houten. Verder zou de inzet van onze eigen Personeel & Organisatiediscipline incidenteel hoger kunnen blijken te zijn dan de bijdrage die we hiervoor jaarlijks van het RAZU ontvangen.
- Omdat het gehele statisch archief van de deelnemende gemeenten op één plaats geconcentreerd wordt, is bij een grote calamiteit (bijvoorbeeld brand) de kans aanwezig dat een belangrijk deel verloren gaat. Gezien de toe te passen veiligheidseisen bij de nieuwbouw wordt dit risico zeer laag ingeschat.
Website
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoering van vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken milieu
Deelnemende partijen
Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht, Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het bestuur van de RUD Utrecht bestaat uit een Dagelijks Bestuur (DB) en een Algemeen Bestuur (AB).
Het DB bestaat uit vier wethouders namens de gemeenten en de gedeputeerde namens de provincie. Gemeente Houten maakt deel uit van het DB.
Houten heeft in het AB 1 stem van totaal 13 (de provincie heeft 2 stemmen).Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het maatschappelijk belang van de RUD is gelegen in een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
De RUD voert vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken uit op het gebied van milieu.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Regionale samenwerking biedt kansen om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu te verbeteren en om tot grotere efficiency en kennisverbetering te komen.
Lokaal belang
Het belang voor Houten is gelegen in kwalitatief goede VTH-taakuitvoering op complexe milieudossiers.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Geen
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022
Voorbereiding op Omgevingswet
De invoeringsdatum van de Omgevingswet is in 2022 weer uitgesteld. 1 januari 2024 is momenteel de beoogde datum van inwerkingtreding. De RUD bereid zich sinds drie jaar intern voor op de implementatie van deze wet en werkt daarbij zoveel mogelijk samen met alle regiopartners. In 2021 en 2022 is veel tijd gestoken in het ombouwen van alle processen, in gesprek gaan met de deelnemers over werkafspraken onder de Omgevingswet, het aanpassen van de producten en dienstencatalogus en de dienstverleningsovereenkomst (DVO). Daarnaast is er ook een nieuw zaaksysteem aanbesteed en zijn de koppelingen met het DSO tot stand gekomen. Er kan nu samengewerkt worden met ketenpartners bij een vergunningaanvraag. De RUD is nu klaar om het DSO te gebruiken. Tot slot zijn er voor alle medewerkers diverse kennistrainingen georganiseerd.Verschuiving in basistaken uitgesteld
Omdat de Omgevingswet in 2022 niet is ingevoerd hebben er nog geen verschuivingen plaatsgevonden in het basistakenpakket. De VTH-taken met betrekking tot veehouderijen, garagebedrijven en alle gesloten bodemsystemen worden na inwerkingtreding van de Omgevingswet van rechtswege toegevoegd aan het uitvoeringspakket van de RUD. Conform het coalitieprogramma wordt op termijn het gehele inrichtingenbestand aan de RUD overgedragen.Verschuivingen bodem
Omdat de Omgevingswet in 2022 niet is ingevoerd heeft de verschuiving van het bevoegd gezag wat betreft bodemtaken niet plaatsgevonden.
Door de verschuiving van het bevoegd gezag onder de Omgevingswet voor de bodemtaken, zal een groot deel van de taken die de RUD tot nu toe voor de provincie in uitvoering heeft, per 1-1-2024 worden overgedragen aan de gemeenten.Samen op weg
Dit programma is inmiddels grotendeels afgerond. Het Rijk volgt de aanbevelingen van Van Aartsen op met het Interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel.
De RUD heeft vanuit het programma Samen op weg inmiddels koers gezet richting een technisch adviserende dienst.Gemeente Houten heeft in 2022 direct ingespeeld op de nieuwe producten vanuit het programma Samen op weg. Onder de Omgevingswet kan de gemeente met het omgevingsplan invulling geven aan de kwaliteit van de leefomgeving. Milieu maakt hier onderdeel van uit. Om goed voorbereid te zijn, wil de gemeente Houten weten met welke activiteiten (die mogelijk milieuhinder kunnen veroorzaken) rekening moet worden gehouden, wat de milieuruimte per thema is en hoe deze op een juiste manier (passend bij de gemeentelijke ambities) in te vullen is. RUD Milieuspecialisten hebben een goed eerste product afgeleverd. In 2023 wordt hieraan nog een vervolg gegeven. Op deze wijze wordt de RUD als specialist betrokken bij de totstandkoming van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan.
Beleidsverantwoording 2022
RUD is wat betreft de uit te voeren VTH-taken beleidsarm.
Financiële bijdrage 2022 van Houten
De bijdrage aan RUD Utrecht 2022 was € 308.000
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
EK
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
€ 2.227
€ 1.271
€ 956
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Totaal vermogen
€ 2.227
€ 1.271
€ 956
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd*
Verschil
Exploitatieresultaat
-/- € 1.115
-/- € 756
€ 359
Mutaties reserves
€ 967
€ 546
-/- € 421
Resultaat
€ 148
-/- € 210
-/- € 62
*na begrotingswijzigingen
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Voor wat betreft de financiën is 2022 uitdagend geweest met name door de hoge inflatie. Deze hoge inflatie heeft ondermeer geleid tot een nieuwe CAO, met een hogere loonstijging dan waarmee in de begroting rekening was gehouden. Deze hogere kosten zijn opgevangen in de RUD begroting en hebben geleid tot een verlies van € 210.000 over het jaar 2022. De jaarrekening 2022 heeft geen financiële consequenties voor gemeente Houten.
Website
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
College van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en colleges van gemeenten De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Stichtse Vecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De gemeente Houten heeft één lid(wethouder) in het bestuur(éénlaags), waarbij dit lid bij besluitvorming 8 stemmen heeft van de 200.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
De BghU kan blijvend investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Doel is om uit overwegingen van kwaliteit, continuïteit en efficiency samen te werken bij de beleidsvoorbereiding, heffing en invordering van waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen, evenals bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie.
De BghU kan schaalvoordelen behalen en blijvend investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Lokaal belang
De BghU behartigt namens de gemeente Houten haar belangen op het gebied van de heffing en invordering van belastingen, de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en basisadministraties en basisregistraties.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
De verwachting dat er in 2022 als gevolg van Covid 19 meer kwijtscheldingen, slechter betaalgedrag en meer invorderingsactiviteiten zouden ontstaan is geen werkelijkheid geworden. Ook heeft dit geen gevolgen op de belastingopbrengsten.
Terugblik op voorspelde bedrijfs-en beleidsvoornemens
2022Bij de bedrijfsvoering worden de volgende vier kernwaarden onderscheiden: klantgericht, efficiënt, resultaatgericht en samenwerken. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het kunnen realiseren van de missie en visie van de organisatie en het creëren van de gewenste bedrijfscultuur in de organisatie.
Het jaar 2022 stond vooral in het teken van de gehele ICT transitie.
Verder blijkt uit tussen rapportages dat de BghU vorderingen gemaakt heeft op de door haar geformuleerde beleidsvoornemens:
- beter beheer Objecten (BAG, BRK), Eigenaren (BRK),Gebruikers (NHR, BRP) en Gebruik / Verbruik;
- verdere ontwikkeling van de medewerkers dienstverlening door gerichte training (benaderen klanten, opstellen schriftelijke communicatie, etc.);
- het verder versterken van de kwaliteit van de dienstverlening;
- het aanscherpen van de schriftelijke communicatie met als doelstelling dat de schriftelijke communicatie voor iedere belastingplichtige eenduidig geïnterpreteerd kan worden en daarmee duidelijk is;
- verbeteren van de kwaliteitscontroles;
- leren van 'fouten' door veelvuldige communicatie in en tussen de procesteams;
- eerder en gerichte stappen zetten in het invorderingsproces en daarmee het aantal vorderingen dat via de deurwaarder wordt geïncasseerd te verlagen.
Financiële bijdrage 2022 van Houten
€ 705.000
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-22
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.540
€ 2.782
€ 1.242
Vreemd vermogen
€ 5.297
€ 3.103
-/- € 2.194
Totaal vermogen
€ 6.837
€ 5.885
-/- € 952
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
€ 0
€ 1.406
€ 1.406
Mutaties reserves
€ 0
€0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 1.406
€ 1.406
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Geen
Website
Overige relevante gegevens
Vennootschappen
- Vennootschappen NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. Met een balans van meer dan € 160 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De gemeente Houten heeft in de aandeelhoudersvergadering één portefeuillehouder als vertegenwoordiger.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Lokaal belang
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Niet van toepassing.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022
BNG Bank is tevreden met de financiële resultaten die in 2022 zijn behaald. De ontwikkelingen in de Oekraïne, de verstoring in de wereldwijde toeleveringsketen, hoge energieprijzen en de hoge inflatie hebben geen materiële financiële gevolgen gehad. Over het verslagjaar 2022 heeft BNG Bank een nettowinst gerealiseerd van EUR 300 miljoen, een 27%-stijging ten opzichte van 2021 (EUR 236 miljoen). Voornaamste oorzaken van de hogere nettowinst zijn een stijging van het renteresultaat en een hoger gerealiseerd resultaat financiële transacties uit hoofde van de liquiditeitsportefeuille.
Beleidsverantwoording 2022
Het renteresultaat bedraagt in2022EUR 481 miljoen, een stijging van EUR 74 miljoen ten opzichte van 2021. BNG Bank beoordeelt het renteresultaat als structureel gezond. Ondanks de rentestijging en het negatieve effect dat dit kan hebben op investeringsbeslissingen van klanten stond de totale langlopende kredietportefeuille eind 2022 op EUR 88 miljard. Dit is een netto toename van de portefeuille van EUR 1 miljard. De omvang van nieuw verstrekte langlopende leningen was in 2022 EUR 12,3 miljard ten opzichte van EUR 12,8 miljard in 2021. In de eerste helft van 2022 zagen we een hogere kredietaanvraag. Met name gemeenten anticipeerden op de rentestijging en haalden hun financieringsvraag naar voren.
Financieel belang 2022
De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen (één stem per aandeel van € 2,50). Houten bezit 6.240 van de 55,69 miljoen aandelen. BNG Bank stelt een dividenduitkering over 2022 voor van EUR 139 miljoen (EUR 2,50 per aandeel). Dit is 50% van de nettowinst De dividend voor 2022bedraagt voor Houten € 15.600, welke pas in 2023 wordt uitgekeerd.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
5.062
4.615
-447
Vreemd vermogen
143.995
107.459
-36.536
Achtergestelde leningen
36
38
2
Totaal vermogen
149.093
112.112
-36.981
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Nettowinst
Geen begroting
300
nvt
Mutaties reserves
Geen begroting
nvt
nvt
Resultaat
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
BNG Bank is een sterk gekapitaliseerde bank. De Common Equity Tier 1-ratio en Tier 1-ratio bedragen per einde 2022 35% respectievelijk 37%. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank opnieuw op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. Op basis hiervan zijn we het hele jaar in staat geweest om tegen aantrekkelijke tarieven financiering aan te trekken in diverse valuta voor de korte en lange termijn. BNG Bank trekt steeds meer financiering aan met ESG-obligaties onder haar Sustainable Finance Framework. In 2021 lag dit percentage nog onder de 30%, in 2022 is dit gegroeid naar 36%.
Website
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Vennootschappen Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Vitens NV is een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn. De aandelen van de NV zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.
Deelnemende partijen
Vitens NV, Amersfoort, Baarn, De Bilt, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Hilversum, Houten, Leusden, Wijdemeren, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Scherpenzeel, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Zeist, Almere, Lelystad, Dronten, Zeewolde en de Provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De burgemeester neemt namens Houten deel aan het Algemeen en Dagelijks bestuur van het RHC.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Vitens is een publiek bedrijf. De aandeelhouders van Vitens – gemeenten en provincies – ondersteunen de maatschappelijke doelstellingen van Vitens, met (mede)verantwoordelijkheid voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu. Voor de aandeelhouders wil Vitens een financieel krachtig bedrijf zijn en een marktconform dividend uitkeren bij een gezonde solvabiliteit.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Daarnaast het financiële belang in de vorm van dividend als aandeelhouder.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022
Niet van toepassing
Beleidsverantwoording 2022
Belangrijk thema's voor de komende jaren zijn de klimaatverandering en een toenemende watervraag. Het watersysteem moet toekomstbestendig worden. Het realiseren van voldoende en schoon drinkwater middels een klimaat-robuust watersysteem.
Financieel belang 2022 van Houten
Gemeente Houten is aandeelhouder. Sinds 2020 wordt er geen dividend meer uitgekeerd i.v.m. grootschalige investeringen.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
€ 600,3
€ 649,5
€ 49,2
Vreemd vermogen
€ 1.387,8
€ 1.446,6
€ 58,8
Totaal vermogen
€ 1.988,1
€ 2.096,1
€ 108,0
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Eigen resultaat na belastingen
Geen begroting
7,8
Resultaat deelnemingen
Geen begroting
0,4
Netto resultaat
8,2
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Niet
Website
Overige samenwerkingsverbanden
- Overige samenwerkingsverbanden U10
U10
Doel
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor Gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Deelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein, Montfoort, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Oudewater en Zeist vormen het U10-netwerk. Deelnemende gemeenten dragen financieel bij op basis van een structurele bijdrage per inwoner, en bij grote projecten op incidentele projectbasis. De U10-gemeenten werken intensief samen met de provincie Utrecht, diverse ministeries en de EBU/ROM.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant.
Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels (zie opsomming beneden).Begrotingsprogramma
Programma Samen leven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidMaatschappelijk belang
In regionaal verband wordt samengewerkt aan een gezonde, duurzame, slimme en groene regio.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10 gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Lokaal belang
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio.
Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:- Gezonde woon- en leefomgeving
- Economische positionering
- Klimaatneutrale regio
- Duurzame bereikbaarheid
- Gezonde en inclusieve regio (tot bestuursperiode 2022, in nieuwe bestuursperiode 2022-2026 is deze bestuurstafel opgeheven)
- Groen en Landschap
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Houten levert een actieve bijdrage aan U10 doordat het is vertegenwoordigd in alle bestuurstafels en plaatsvervangend trekker is van de tafel Klimaatneutrale regio.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2022
In 2022 is gestart met de uitvoering van het Integraal Ruimtelijk Perspectief. De eerste resultaten daarvan zijn geboekt. In 2022 heeft de regio Utrecht een aantal financiële bijdragen van het Rijk ontvangen. Het gaat om bijdragen aan de bereikbaarheid van onze regio met het oog op de geplande woningbouw. De gemeente Houten heeft ook een financiële bijdrage ontvangen van het Rijk.
Beleidsverantwoording 2022
Er is uitvoering gegeven aan het Integraal Ruimtelijk Perspectief en de Regionale Energiestrategie.
Financiële bijdrage 2022 van Houten
Houten levert een structurele inwonerbijdrage die jaarlijks wordt gecorrigeerd. Bij het opstellen van de begroting 2022 is rekening gehouden met een stijging van 3%. De uiteindelijke indexatie was 3,3%. Op basis van het aantal inwoners op 1 januari 2021 heeft Houten het volgende bijgedragen: €
60.603 voor het bestuursconvenant Samenwerking U10, € 16.528 voor het bestuursconvenant Verkeer en vervoer en € 48.765 voor het bestuursconvenant EBU/ROM. In totaal: € 125.896.Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Niet van toepassing
Website
Overige relevante gegevens
-
Verbonden partijen in rekening en begroting
- Verbonden partijen in rekening en begroting Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Saldo
2022GGD Regio Utrecht (GGDrU)
1.986.026
2.123.979
2.324.712
-200.733
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
1.759.719
1.880.089
1.828.604
51.485
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
229.414
211.868
255.745
-43.877
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
2.358.355
2.394.000
2.351.706
42.294
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
3.662.097
3.861.280
3.540.786
320.494
Regionaal Archief Zuid-oost Utrecht (RAZU)
209.316
227.329
227.329
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
249.327
268.000
264.290
3.710
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
632.000
712.000
705.217
6.783
Totaal
11.086.254
11.678.545
11.498.389
180.156
- Verbonden partijen in rekening en begroting Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Saldo
2022NV Bank Nederlandse Gemeenten
-16.411
-10.000
-14.227
4.227
Totaal
-16.411
-10.000
-14.227
4.227
- Verbonden partijen in rekening en begroting Overige samenwerkingsverbanden
Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening
2021Begroting
2022Rekening
2022Saldo
2022U10
145.559
217.987
182.012
35.975
Totaal
145.559
217.987
182.012
35.975