Doelstelling 2 |
---|
Goed functionerende aansluitingen op het landelijke hoofdwegennet. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het Tracébeleid A27 Houten-Hooipolder is onherroepelijk. Het bestemmingsplan A27 Houten-Hooipolder is in december 2022 vastgesteld. De aanbesteding is voor contract Zuid is in 2022 afgerond.
Het aangepaste Tracébeleid A27/A12 Ring Utrecht (nieuwe stikstofberekeningen) lag tot en met 4 oktober 2022 ter inzage. Daarnaast zijn de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht eind 2022 gestart met een verkenning voor het Alternatief Ring Utrecht (ARU). Wij zijn ambtelijk en bestuurlijk betrokken bij deze verkenning.
De volledige aansluiting op de A12 is voor Houten van groot belang. Het op termijn realiseren van deze aansluiting blijven we dan ook in de regio agenderen. Vooralsnog is er nog geen voortgang bereikt. Mogelijk dragen de woningbouwambities van Bunnik en Houten bij aan meer zicht op financiering van de volledige aansluiting. Voor de overige maatregelen uit het integraal maatregelpakket buitengebied Bunnik – Houten zijn we in gesprek geweest met de provincie, Bunnik en Wijk bij Duurstede. Vanwege het uitvallen van de gedeputeerde mobiliteit, heeft het gesprek over de voortgang van de maatregelen uit het integraal maatregelpakket beperkt plaats gevonden. Na de provinciale verkiezingen zullen we hier weer volop aandacht voor vragen. De fietsbrug A12 en spitsknip maken onderdeel uit van het integraal maatregelpakket, maar hebben tevens een relatie met de doorfietsroute Houten-Castellum-Bunnik-Utrecht Science Park.
In regioverband is de mobiliteitsstrategie van U Ned vastgesteld. Hierin zijn de mobiliteitsaspecten van Utrecht Nabij uitgewerkt tot een strategie. In de mobiliteitsstrategie staat verwoord hoe een samenhangend en multimodaal netwerk mogelijk is, rekening houdend met de ruimtelijke ambities tot 2040.
Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen effectindicator opgenomen.