Doelstelling 2 |
---|
Tevredenheid inwoners over fietsnetwerk in Houten handhaven op het bestaande, hoge niveau. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | ||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | % Inwoners dat tevreden is over de fietsroutes in Houten | Monitor Sociale Kracht | 97% | 98% | 97% | 98% | X | ||
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Samen met de Tour de Force en de gemeenten Rotterdam, Groningen en Delft hebben we onderzoek gedaan naar de beleving door gebruikers van het fietspad. Landelijk was hier nog weinig over bekend. De provincie heeft hiervoor subsidie verleend. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe gebruikers op elkaar en de inrichting van een fietspad reageren. Uit het onderzoek volgen aanbevelingen voor wegbeheerders hoe de beleving van gebruikers van het fietspad beïnvloed kan worden.
We hebben een bijdrage geleverd aan het actualiseren van de maatregelenlijst voor regionaal toekomstbeeld fiets; al onze regionale fietsambities zijn hierin opgenomen. De provincie heeft deze lijst aangeleverd aan het Rijk, als input voor het nationaal toekomstbeeld fiets.
Wij hebben met succes een propositie ingediend bij het Rijk, waarin we duurzame mobiliteitsmaatregelen hebben benoemd die bijdragen aan een versnelling van de woningbouw in het CMK gebied (Centrum - Molenzoom - Koppeling). Het Rijk heeft een toezegging gedaan voor een subsidie van 50% ter hoogte van 7,5 miljoen euro (inclusief BTW). De overige 50% komt voor rekening van Houten en de provincie. In 2023 verwachten we hier verdere afspraken over de maken.
Voor de doorfietsroutes Houten-Castellum-Bunnik-Utrecht Science Park en Houten-Nieuwegein-Lage Weide zijn de voorlopige ontwerpen afgerond. Tevens is gewerkt aan samenwerkingsovereenkomsten tussen de provincie en de betrokken gemeenten. In 2023 hopen we een samenwerkingsovereenkomst te kunnen sluiten.
Global Goal 9,11,13
Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen.