Doelstelling 1 |
---|
Toename van het fietsgebruik in de gemeente Houten en regionaal. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | ||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1 | Aantal fietsers in centrum | Telpunt | X | X | 1.393* | X | 4019** | ||
1.2 | Aantal fietsers op regionaal netwerk | Telpunten NDW | X | X | 871* | X | 1260** | ||
* Gemiddelde weekdag en gemiddeld over de telpunten in respectievelijk het centrum en de regio van en naar Houten (januari 2022, dit zijn de eerste bruikbare gegevens van de nieuwe telpunten). Cijfers beïnvloed door corona en winterperiode. |
---|
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Samen met Ondernemend Houten en Goed op Weg is het project Last mile (duurzame bereikbaarheid bedrijventerreinen) uitgevoerd. In 2022 is de eerste fase van dit project afgerond, maar het project loopt door in 2023. Werknemers van deelnemende bedrijven konden zich inschrijven voor een e-bike probeeractie. Daarnaast is het gebruik van de fiets voor woon/werkverkeer gestimuleerd met de Ik fiets app, waarmee onder andere punten gespaard kunnen worden voor de aanleg van bloemperken in Houten. Een vijftal bedrijven heeft zich aangemeld voor het certificaat Fietsvriendelijk bedrijf van de landelijke Fietsersbond. In 2022 is de eerste fase van dit project afgerond maar het project loopt door in 2023. Begin 2023 vindt er een tussenevaluatie plaats.
De pilot op de Kanaaldijk Oost met fietsbetonplaten, die het zettingsproces tegengaan, heeft dusdanig goede resultaten opgeleverd dat we in 20223 gaan onderzoeken of de methodiek over de hele Kanaaldijk Oost kan worden toegepast. We hebben met Rijkswaterstaat afgesproken dat zij ruim € 3.000.000 ter beschikking stellen voor de totale reconstructie.
Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen.