Doelstellingen

Doelstelling 1: Betrokken inwoners door voortdurend de dialoog tussen betrokkenen te stimuleren en te faciliteren

Doelstelling 1

Inwoners voelen zich bij plannen en activiteiten van de gemeente steeds goed en op tijd geïnformeerd, gehoord en betrokken.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2019

2020

2021

2022

1.1

% Inwoners dat vindt dat de gemeente hen voldoende betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen*

Monitor Sociale Kracht

50%

40%

39%

50%

X

1.2

Rapportcijfer dat inwoners geven voor de gemeentelijke communicatie en voorlichting**

Monitor Sociale Kracht

7,0

7,0

7,0

7,2

X

1.3

% Inwoners dat vindt dat medewerkers zich verantwoordelijk tonen om daadwerkelijk tot een oplossing te komen***

Monitor Sociale Kracht

81%

76%

77%

85%

X

* Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2021: 31%.

** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2021: 6,6

*** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2021: 69%

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2022 wilden we met beide effectindicatoren weer minstens op het niveau komen van 2019. Of dat is gelukt kunnen we nog niet met zekerheid zeggen omdat er de Monitor Sociale Kracht in 2022 niet is uitgevoerd. Wel kunnen we zeggen, dat mede gesteund door het nieuwe collegeprogramma, we extra hebben ingezet op het verbeteren van de communicatie, participatie en het betrekken van de inwoners.

  • De implementatie van de eind 2021 door de raad vastgestelde Leidraad Omgevingsparticipatie & participatie is in 2022 met kracht ter hand genomen:
  • In juli 2022 hebben we aan initiatiefnemers, een impactmeter en een uitgebreid pakket aan ondersteunende tools ter beschikking gesteld. Deze zijn te vinden op www.houten.nl/omgevingsinitiatieven .
  • Vanaf het moment dat de coronamaatregelen het toelieten, zijn we voor inwoners naast digitale online bijeenkomsten ook weer begonnen met het organiseren van fysieke bijeenkomsten. Bijvoorbeeld bij onderwerpen als windpark Goyerbrug, de grote driehoek in Schalkwijk, de ontwikkeling van de Beverakker, versterking vitaliteit centrum, Houten aardgasvrij en vele andere projecten.  
  • Ondertussen zijn we van de mogelijkheden die online participatie biedt, gebruik blijven maken. Dat biedt veel voordelen. Denk bijvoorbeeld aan dat inwoners vanuit hun thuisomgeving informatie- en participatiebijeenkomsten kunnen bijwonen en deel kunnen nemen aan enquêtes en dergelijke. Dit werkt mede drempelverlagend en het maakt dat het ook voor inwoners die bijvoorbeeld slecht ter been zijn of thuis moeten blijven voor zorgtaken makkelijker wordt om te participeren. Dat geldt ook voor het bijwonen van raadsvergaderingen waarbij de vernieuwde technische ondersteuning vanuit de raadzaal bijdraagt aan plezierig fysiek, digitaal of hybride vergaderen.
  • Digitale communicatie en participatie zien we als een welkome aanvulling op of in combinatie met fysieke vergaderingen en ontmoetingen. Dat is waarom we in 2022 ook van start zijn gegaan met het inzetten van een nieuw E-platform www.houtenpraatmee.nl .
  • Communicatie en dienstverlening werken nauwer samen bij het informeren en communiceren met de inwoners: ook dit gebeurt zowel offline (via bijvoorbeeld de kranten) als online (met een actieve inzet en van de website en social media waaronder ook webcare).
  • Tenslotte is een belangrijke manier voor inwoners om invloed uit te oefenen op het beleid van de gemeente het uitbrengen van een stem tijdens verkiezingen. Op 16 maart 2022 vonden gemeenteraadsverkiezingen plaats. Deze zijn in 2022 ondersteund met opkomst bevorderende communicatie. De opkomst in Houten was 60,35% (landelijk 50,99%).

Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 10/19/2023 15:30:49 met de export van 05/09/2023 08:50:51